Het maken van een brochure klinkt als een tijdrovende en ingewikkelde klus. Natuurlijk moet je er even goed voor gaan zitten, maar moeilijk is het zeker niet! Wij snappen wel goed dat het soms prettig is om een aantal voorbeelden op een rijtje te hebben. Zo wordt het voor jou gemakkelijker om een keuze te maken voor jouw eigen ontwerp. Wij nemen je kort mee langs een aantal belangrijk onderwerpen!
WJe kent ze vast wel: de schappen in de boekhandel of in de supermarkt met alle brochures uitgestald. De inhoud zie daar nog niet, je wordt aangetrokken door de cover. Het is voor jouw brochure - hoe je deze inzet maakt daarbij niet veel uit - dan ook belangrijk om goed na te denken over de cover.
Maar waar moet je dan aan denken? Een goede en duidelijke titel of naam van het drukwerk in combinatie met een goede foto/afbeelding mag zeker niet ontbreken in een brochure. Dit geldt voor programmaboekjes, magazines, maar ook zeker voor bijvoorbeeld een productcatalogus. De lezer zit in één oogopslag wat hij/zij in handen heeft en wordt, als het goed is, direct uitgenodigd om verder te lezen. En dat is uiteindelijk natuurlijk wat jij wilt.
Gaan mensen verder lezen? Dan weet je dat je in ieder een cover hebt gemaakt die prikkelt en uitnodigt om verder te lezen! Maar dan komt eigenlijk pas het onderdeel waar het echt om draait: de inhoud. Ook hierbij zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden om te komen tot een goede leesbare inhoud. Aan de hand van verschillende kopjes nemen wij je mee langs de belangrijkste.
De lettertypes in je brochure kunnen ervoor zorgen dat een tekst goed en fijn leest. Maar ook het tegenovergestelde: een tekst die niet lekker leest en/of onduidelijk is. Bedenk goed dat het niet alleen om de looks gaat, maar de leesbaarheid nog belangrijker is. Zeker voor de broodtekst. De broodtekst schrijf je met een grootte van 9 tot maximaal 12 pt. Houd ook rekening met de witruimtes en regelafstand. Dit zorgt ervoor dat woorden beter onderscheiden kunnen worden en je dus sneller leest.
En welk lettertype moet je dan kiezen? Er zijn, grofweg gezien, twee soorten lettertypes: met schreef (serif) en zonder schreef (sans serif). De schreef is het streepje aan het uiteinde van iedere afzonderlijke letter. Letters met schreef worden sneller herkend door onze hersenen en dus zul je dit sneller kunnen lezen. Toch wordt er door de modernere look tegenwoordig ook vaak gekozen voor schreefloze lettertypes.
Een lange tekst opbreken is eigenlijk altijd een goed idee. Het gebruik van (sub)titels en tussenkopjes is daarvoor één van de meest gebruikte methodes. Hiermee kun je een tekst namelijk op een snelle en makkelijke manier scannen. Je hoeft niet de complete tekst te lezen om toch een beeld te krijgen van de inhoud.
Tip: vergeet ook niet om een duidelijk inhoudsopgave + paginanummering mee te nemen in je ontwerp.
Doordat je in de brochure ruimte genoeg hebt, heb je ook afbeeldingen en foto’s optimaal gebruiken. Er wordt niet voor niets gezegd: één foto zegt meer dan duizend woorden. Maar het kan ook perfect gebruikt worden om de tekst te breken in plaats van - of juist in combinatie met - tussenkopjes en subtitels. Dat kunnen informatieve afbeeldingen zijn, iets extra verduidelijk of alleen maar ter decoratie. Voor de sommige doeleinden zal het niet de bedoeling zijn dat het een soort van prentenboek wordt. Bedenk dus goed hoeveel afbeeldingen je in totaal wilt gebruiken.
De afbeeldingen die je gebruikt, moeten van goede kwaliteit zijn. Je hebt een je afbeelding of foto niet in de juiste kwaliteit? Dan moet je jezelf goed afvragen of de afbeelding wel echt nodig is. Voor de resolutie raden wij 300 dpi aan. Zo ben je verzekerd van een haarscherpe afdruk.
Je staat er misschien niet direct bij stil, maar er zijn verschillende soorten brochures. Het verschil zit hem voornamelijk in de afwerking en de bindwijze. De opties waar je uit kunt kiezen zijn:
Bij de geniete brochures worden de verschillende pagina’s gebonden met twee nietjes in de rug. Standaard wordt dit gedaan met platte nietjes, maar je kunt optioneel ook kiezen voor oognieten. Hierdoor kun je de brochures gemakkelijk in bijvoorbeeld een ordner of ringband opbergen.
Voor deze afwerking heb je niet heel veel pagina’s nodig. Zo kun je al kiezen voor een brochure met 8 pagina’s. Afhankelijk van het gekozen papiersoort, kan die oplopen naar zo’n 60 pagina’s. Een optie waar je dus alle kanten mee op kunt!
Het grote voordeel van een spiraalbinding is het omslaan van de pagina’s. Deze kun je helemaal omslaan, zonder dat er delen verloren gaan of de rug kan gaan breken. Ook voor deze pagina geldt dat je er met bijna al pagina aantallen mee uit de voeten kunt. De grootte van de spiraal wordt automatisch aangepast op het aantal pagina’s dat jij hebt. Zo wordt voor een brochure met 8 pagina’s een kleinere spiraal gebruikt dan voor een exemplaar met 120 pagina’s. Wil je de cover extra beschermen? Dan kun je kiezen voor een plastic cover over jouw eigen cover heen.
Een brochure met een gelijmde rug lijkt erg veel op een softcover boek. De cover is vaak van een steviger materiaal dan het binnenwerk, waardoor het luxe gevoel van een boek ontstaat. Omdat er wel een stevige rug moet zijn, geldt een minimaal aantal pagina’s van 40. Op die manier is de rug dik genoeg om samen met de lijmbinding een stevig en duurzaam geheel te vormen. De cover wordt altijd afgewerkt met een laminaat, mat of glans. Dit om de opdruk te beschermen tegen krassen en andere invloeden van buitenaf. Zo kun jij extra lang genieten van jouw gelijmde brochures!
Als laatste is er nog het losbladig binnenwerk. Deze optie wordt geleverd zonder afwerking of binding. Hiervoor wordt vaak gekozen voor bijvoorbeeld cursus- of lesmateriaal dat zelf nog een map gestoken kan worden. Je kunt dan ook optioneel kiezen om gaten (2 of 4) aan te brengen, zodat je het boekwerk direct kunt opbergen en gebruiken.
Nu je weet wat voor soorten brochures er zijn en je weet waarop je moet letten als je brochure maakt, kun je aan de slag! Weet je nog niet precies hoe je het ontwerpen aan moet pakken? Wij hebben een handig overzicht gemaakt waarin wij jou vertellen wat er zeker niet mag ontbreken in jouw brochure. Zo zorgen wij ervoor dat het maken van een ontwerp voor iedereen mogelijk is!
Tags: