Lettertypes voor jouw brochure

Het klinkt zo eenvoudig: even een lettertype kiezen voor je brochure. Toch zijn niet alle lettertypes even geschikt om als tekst te gebruiken. Een brochure kenmerkt zich vaak doordat er relatief veel tekst in staat. Voor een tekst die lekker leest, is een goed lettertype dan onmisbaar. Wij laten je in dit blog alles zien over de verschillende soorten lettertypes - ook wel fonts genoemd - en hoe je deze het beste kunt gebruiken.


brochure lettertypes

Indruk maken met de cover

Wat is het eerst dat je ziet als je een brochure in je handen hebt? Juist, de cover! De cover is hét gezicht van jouw boekwerk en mag dan ook zeker niet ontbreken. Belangrijk om hier een goede indruk mee te maken dus. Dat doe je op verschillende manieren.

Er zijn natuurlijk ontzettend veel verschillende soorten brochures. Niet één is exact hetzelfde, dus is het lastig om een stijlregel te noemen. Toch belichten wij graag een aantal punten voor jou, zodat jij hier extra op kunt letten bij het maken van een brochure.

Als eerste kun je niet om een titel heen. De lezer wil weten wat hij/zij in handen heeft. Dit mag dan ook lekker groot en opvallend in het ontwerp meegenomen worden. Over het algemeen wordt de titel in het bovenste gedeelte geplaatst. Hier wordt namelijk vaak als eerste naar gekeken. Een titel kan echt een titel van de brochure zijn, maar kan ook een bedrijfsnaam of een naam van een vereniging of club zijn. Eventueel kun je er nog voor kiezen om een subtitel te gebruiken om extra duiding te geven of om bijvoorbeeld aan te geven om welke uitgave of jaargang het gaat.

Daarnaast mag een mooie foto of afbeelding niet ontbreken op je brochure. Dit is dé eyecatcher van het ontwerp. Zorg ervoor dat het een goede foto is van goede kwaliteit. Een goede manier om mensen te triggeren om verder te lezen.

Dit punt geldt niet voor alle soorten brochures, maar je kunt ook werken met snippets uit de brochures. Dus kleine stukjes uit verhalen of prikkelende quotes, om extra uit te nodig het complete verhaal te lezen.

Lettertypes in verschillende soorten en maten

Er zijn ontelbaar veel verschillende lettertypes en varianten. Al deze soorten kun je onderverdelen in drie groepen: serif, sans serif en fantasy. Wij behandelen de eerste twee soorten. De fantasy letters zijn over het algemeen niet geschikt om te gebruiken bij grotere stukken tekst en dus minder interessant voor in jouw brochure. Je kunt ook altijd een boekhandel inlopen en verschillende voorbeelden van brochures bekijken om te kijken wat jij prettig vind lezen.

Serif

De serif lettertypes hebben zogenoemde ‘pootjes’ aan de uiteinden van de letters. Dit pootje zorgt ervoor dat onze hersenen de verschillende letters sneller kan onderscheiden. Het lezen wordt dus gemakkelijk. Voor grotere stukken tekst is het aan te raden om voor een serif lettertype te gaan.

Voorbeelden van dit soort lettertype: Times New Roman, Georgia, Courier en Garamond

Sans serif

Het tegenovergestelde van de serif lettertypes, zijn de sans serif lettertypes. Hierbij ontbreekt het streepje aan het uiteinde van de individuele letters. Deze letters ogen over het algemeen strakker en moderner, maar lezen dus iets minder makkelijk. Door de looks wordt er tegenwoordig toch regelmatig voor de lettertypes zonder pootje gekozen.

Voorbeelden van dit soort lettertype: Helvetica, Arial, Calibiri, Century Gothic en Verdana.

Lettergrootte in je brochure

Niet alleen het font is belangrijk, ook de grootte van de letters zorgt voor een fijn leesbare tekst. Te klein leest niet prettig, maar te groot ook weer niet. Het is dus belangrijk om de juiste grootte te kiezen. Maar wat is de juiste grootte? Ga voor de broodtekst altijd voor een grootte tussen de 9 en 12 pt. Daar zit je eigenlijk altijd wel goed mee. Titels, subtitels en tussenkopjes mogen natuurlijk wel groter zijn, tot maximaal 10x de grootte van de broodtekst.

Ook witruimtes spelen een belangrijke rol. Zorg dat niet alle tekst op één hoop gedrukt wordt. Met witruimte zorg je voor rust en een overzichtelijke tekst. Heb je een (te) lange tekst? Deel deze dan op in alinea’s en breek de tekst met bijvoorbeeld een foto of een andere afbeelding. Het leest niet alleen fijner, het ziet er ook nog eens veel mooier uit.

Aantal lettertypes

Net als ook bij de andere punten, geldt ook hiervoor: geen brochure is hetzelfde. Wel is er een soort van ongeschreven regel dat je 2, maximaal 3 verschillende lettertypes mag gebruiken. Gebruik je meer, dan is de kans groot dat het een soort ratjetoe wordt. Onrustig om te lezen en het leidt af van de inhoud. En dat is juist het laatste wat je wilt. Probeer je dus te beperken tot die 2, maximaal 3 lettertypes.

Wil je zorgen voor een goed leesbare tekst, dan zijn ook witruimtes en het lettertype voor je tekst ontzettend belangrijk. Met relatieve kleine aanpassingen kun je een tekst veel makkelijker leesbaar maken.


Wil je meer weten over de brochures? Wij vertellen je er alles over, zodat jij alle inspiratie krijgt die jij nodig hebt om tot de perfecte brochure te komen!

Tags:

21-06-2022
 
 

Reacties