Een eigen brochure laten drukken, wie wil dat nou niet? Het is een ontzettend veelzijdig en breed inzetbaar product. En daarom ook zo geliefd bij velen. Van grote multinationals tot kleine lokale verenigingen: iedereen maakt er gebruik van. Maar hoe zorg je nu dat jij de perfecte brochure hebt? Wij geven je drie tips waarmee jij direct aan de slag kunt!
Er zijn verschillende soorten brochures waar je uit kunt kiezen. Niet iedere brochure kan voor elke gelegenheid of met alle opties gekozen worden. Het is dus belangrijk om allereerst te bepalen voor welk soort je wilt gaan. Bij Drukland.be heb je de keuze uit:
Een populaire optie is om je brochure af te laten werken met twee nietjes in de rug. Vooral geschikt wanneer je drukwerk niet heel veel pagina’s heeft en het toch gebonden moet worden. Het boekje blijft erg licht van gewicht en is handzaam. Een brochure met nietjes bestel je al vanaf 8 pagina’s en verschillende formaten en op uiteenlopende papiersoorten. Vanaf 40 pagina’s is een gelijmde brochure ook een optie.
Deze brochure heeft nog het meeste weg van een boek met een flexibele kaft. Met de gelijmde rug en de extra stevige cover krijg je gegarandeerd een mooie en professionele brochure in huis. Deze afwerking is alleen geschikt voor meerdere pagina’s. Vanaf 40 pagina’s - afhankelijk van het papiersoort - kies je voor een gelijmde rug. Heb je geen 40 pagina’s? Dan zijn de wire-O of de geniete brochures een goede optie.
De wire-O, ook wel bekend als spiraalbinding, is een veelzijdige afwerking. Hiervoor kun je bij bijna alle opties voor kiezen. Ook qua pagina aantal: je kunt kiezen van 8 pagina’s tot en met maar liefst 236. De grootte van de spiraal wordt aangepast op het aantal pagina’s. Zo is deze altijd mooi in verhouding met de hoogte van de brochure. Een groot voordeel van de wire-O is dat je de losse pagina’s in zijn geheel om kunt slaan. Zo kun je de volledige ruimte benutten en valt er nagenoeg geen informatie helemaal weg in de rug.
Een vraag die in de marketingwereld veel voorbij komt: wat is het doel? Je kunt heel veel leuke dingen bedenken en doen, maar als het niet bijdraagt aan het behalen van je doel is het zonde van de tijd en energie. Voor brochures en al het andere drukwerk geldt dat ook. Bedenk goed wat de insteek van je brochure moet worden. Is het mensen informeren? Dan is de commerciële invalshoek niet heel belangrijk. Wil je mensen juist aanzetten of laten bewegen om iets doen? Dan is een ‘actieve’ brochure met een goede call to action nodig.
Als je van te voren weet waarvoor je je brochure maakt, wordt het hele proces een stuk gemakkelijker. Je kunt gerichter werken en op die manier ook het maken van het ontwerp bijvoorbeeld al eenvoudiger maken. Weet je niet precies wat je wilt? Er zijn zo ontzettend veel verschillende soorten brochures, dat het bekijken van voorbeelden je heel erg op weg kan helpen.
Leuk al dat voorbereidende werk, maar het draait natuurlijk uiteindelijk om de inhoud. Met de goede voorbereiding kun je in ieder geval al een stuk gerichter aan het werk. Weet je welke brochure het wordt? En misschien weet je zelfs wel al het aantal pagina’s? Dan kun je het beste beginnen met het downloaden van een werktekening. Dit is een document waarop je precies kunt zien met welke afmetingen je het drukbestand aan moet leveren. Zo kom je achteraf niet nog voor verrassingen te staan. Je drukwerk bestaat uit verschillende onderdelen: de cover en het binnenwerk.
De cover is het eerste wat mensen zien die jouw brochure in handen hebben. Een erg belangrijk onderdeel dus! De cover wordt vaak op een iets steviger papier gedrukt. Naast meer stevigheid aan het drukwerk, zorgt dit ook voor een meer luxe en professionele uitstraling. Wil je het helemaal goed doen, dan kies je nog om de cover af te laten werken met een mat laminaat of een glans laminaat. Optimale bescherming!
Voor het ontwerp zijn geen standaard regels, dit is eigenlijk voor iedere brochure ook anders. Wel zijn er een aantal uitgangspunten waar je je aan vast kunt houden. Zorg er allereerst voor dat de titel goed en duidelijk zichtbaar is. Samen met een goede en mooie afbeelding of foto zijn dat dé blikvangers van de cover. Zorg dan ook dat je hier voor de volle 100% achter staat. Verder kun je met quotes uit interviews of teksten bijvoorbeeld nog extra prikkelen om verder te lezen.
Het gedeelte waar je waarschijnlijk de meeste informatie plaatst, dat is het binnenwerk. Het binnenwerk zijn de pagina’s die beginnen direct na de kaft en eindigen direct voor de kaft aan de achterkant.
Wat een groot voordeel is van een brochure, is de ruimte die je kunt gebruiken. Een groot verschil tussen een brochure en een folder is dat je niet direct vast zit aan een beperkt gebied dat je kunt gebruiken. Kom je ruimte te kort? Dan voeg je gewoon een extra pagina toe. Het advies is dan ook: wees niet zuinig met de ruimte. Liever 4 pagina’s extra en alles overzichtelijk dan te weinig pagina’s waar de informatie veel te dicht op elkaar staat.
Wil je zorgen voor een goed leesbare tekst, dan zijn ook witruimtes en het lettertype voor je tekst ontzettend belangrijk. Met relatieve kleine aanpassingen kun je een tekst veel makkelijker leesbaar maken.
Wij vertellen je graag wat niet mag ontbreken in een brochure. Zo weet jij zeker dat je met het drukwerk het maximale resultaat haalt, wat je doel ook is!
Tags: