Een poster kun je op verschillende manieren inzetten. Dit begint al bij het maken van de poster zelf. Zo kun je er voor kiezen om de poster te drukken op papier. Een beproefde manier die al jarenlang wordt gebruikt. En met succes. Maar ook de digitale poster zijn erg populair, zeker op bepaalde plekken. Maar waar kun je uiteindelijke het beste voor kiezen? En welke past het beste bij jou?
Misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, is waar je de poster wilt gebruiken. Er zijn namelijk plekken waar je eigenlijk geen keuze hebt. Dit heeft voornamelijk te maken met het aansluiten van internet en/of stroom voor de digitale poster. Er zijn plaatsen waar dat niet kan of niet handig is. In zo’n geval zit je eigenlijk al vast aan een geprinte versie.
Het grote voordeel van een gedrukte poster op papier, is dat je deze vrijwel overal op kunt hangen. Zeker als je ook nog een optie als een outdoor poster maken hebt, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Daarnaast kun je een poster laten drukken in een aantal dat jij wilt. Zo kun je een poster maken per stuk, maar ook een campagne met duizenden exemplaren verspreid over, bijvoorbeeld, het hele land.
Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar overal in het openbaar een poster op mag hangen. Veel gemeenten en steden hebben hier regels voor. Voordat je aan de slag gaat met het plakken, is het verstandig om te informeren bij de gemeente wat mag en wat niet mag. Het kan zijn dat je een vergunning nodig hebt. Of dat er een bepaalde plek is waar je de posters wel ‘wild’ mag plakken.
Doe je het helemaal goed, dan hangen mensen jouw poster aan de muur in hun eigen huis. Zo zijn verschillende posters ware collectors items geworden. Dat zal niet direct bij jouw poster gebeuren, waarschijnlijk. Toch is het wel iets waar je rekening mee kunt houden met het maken van je ontwerp.
De verschillende posters kun je op verschillende manieren inzetten. Iedere soort heeft zo z’n eigen voor- en nadelen. Om te beginnen: de geprinte posters. Je kunt hierbij alle kanten op. Je bepaalt namelijk zelf het formaat, de opdruk en op wat voor materiaal je de poster laat drukken. Met het verspreiden van de posters, kun je alle kanten op. Op dat gebied zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Een ander voordeel is dat bij de meeste mensen iets fysieks beter bijblijft. Daarom zijn bijvoorbeeld flyers, brochures en kranten nog zo populair, ondanks dat er genoeg digitale alternatieven zijn
Een klein nadeel van een gedrukte poster, is dat deze voor ‘eenmalig’ gebruik is. Wil je bijvoorbeeld iets aanpassen aan het ontwerp, dan zullen alle posters opnieuw gedrukt moeten worden.
Tip van onze kant: controleer je ontwerp altijd extra goed. Liever een keer te vaak gecontroleerd dan dat er alsnog een foutje insluipt. Dat is zonde!
Plekken waar je een digitale poster in kunt zetten, zijn een stuk schaarser dan de plekken waar je een ‘echte’ poster in kunt zetten. Wel zijn deze plekken over het algemeen strategisch gekozen en staan voornamelijk op drukke plaatsen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld winkelcentra of langs de snelweg. Zo bereik je in één keer veel mensen, waaronder ook potentiële klanten. Het is wel zaak om goed te bedenken waar en hoe je deze mensen het beste bereikt. Met het verspreiden van meer echt posters vergroot je de kans dat het aanslaat, dan wanneer de poster maar op één plek te zien is.
Een ander voordeel van een digitale poster is de flexibiliteit. Een digitaal bestand kun je vrij eenvoudig aanpassen. Is er nog iets dat op de poster moet komen? Dan kan dat vrij eenvoudig. Zonder verder heel ingrijpende maatregelen. Wel is het verstandig om na te gaan of het aanpassen van je digitale poster mogelijk is bij de eigenaar van de digitale reclameborden.
Ook kun je met digitale posters werken met bewegingen en/of animaties om zo nog meer aandacht te genereren.
Alle voor- en nadelen op een rijtje, maar dan toch het belangrijkste punt: de kosten. Dat is uiteindelijk één van de belangrijkste afwegingen in je keuze. Een drukken van een poster is relatief goedkoop. Wel is het belangrijk dat je zorgt voor een goed drukbestand. Heb je zelf niet de mogelijkheid of kennis en kunde om dit te doen, schakel hier dan iemand voor in. Het is zonde als je de hele campagne opzet en het mislukt omdat het drukbestand niet goed is of niet aanslaat.
Voor het plakken van de posters lopen de kosten flink uiteen. Je kunt je voorstellen dat landelijk in alle bushokjes hangen niet de goedkoopste optie is. Maar per gemeente zijn er verschillende mogelijkheden om voor een veel lager tarief op verschillende plekken te hangen. Heb je een poster met een niet-commerciële boodschap? Dan kunnen deze in veel (grote) steden op speciaal aangewezen plekken opgehangen worden, gratis.
De digitale posters zijn in gebruik een stuk duurder. Dit komt voornamelijk doordat er gericht op een aantal (drukke) plekken digitale reclamezuilen geplaatst zijn. Goede plekken zijn gewild en zullen daardoor flink duurder zijn. In de meeste gevallen kom je in een soort van diashow terecht waarbij jouw poster wordt afgewisseld met andere bedrijven. Je zult dus nooit de volledige aandacht krijgen. Daarnaast is het maken van een animatie of een ander geschikte poster specialistisch werk. Laat dit dan ook zeker door een professional doen.
Conclusie: in essentie lijken de meeste posters redelijk veel op elkaar. Toch zijn er ook wel echt flinke verschillen. Het is afhankelijk van je precieze doel, welke optie voor jou het beste is. Heb je je doel nog niet helemaal duidelijk of is het een erg breed doel? Dan is een papieren poster het beste. Hiermee zorg je namelijk voor een erg groot en breed bereik. De digitale posters kunnen ook zeer effectief zijn, maar dan moeten deze wel net op het juiste moment op de juiste plaats worden vertoond.
Tags: