Poster afdrukken: 5 handige tips!

Een poster afdrukken is eigenlijk een goed idee. Nog altijd onmisbaar bij veel marketingcampagnes en als promotiemiddel. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat jouw ontwerp goed is. Met de 5 tips uit dit blog weet jij precies waar je op moet letten bij het maken van jouw poster!

poster afdrukken

Een paar seconden om te overtuigen

Een paar seconden, dat is niet heel veel. Maar het is wel de korte tijd waarin je de aandacht moet trekken van voorbijgangers. Klopt je ontwerp op een paar punten niet, dan is de kans groot dat je poster niet maximaal zal presteren. En dat is zonde. Zeker als je weet dat het helemaal niet heel ingewikkeld is.

Kijk eens naar jezelf, wat trekt jouw aandacht: een tekst of foto die je overal voorbij ziet komen of juist iets dat uniek en opvallend is? Dat stukje uniek en opvallend klinkt misschien heel groot, maar dat kan ook in kleine dingen zitten. Met beeld, kleur en tekst kun je heel veel.

Wat echt een no-go is op een poster, is véél tekst. Mensen schrikken vaak als ze niet direct zien wat het is en wat er gecommuniceerd wordt. De meesten zullen dan ook snel afhaken en de poster vergeten. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je uit wilt stralen en welke informatie je per se wilt delen. Dit kan een woord of een zin zijn, maar ook een boodschap verpakt in een foto of afbeelding werkt erg goed.

Hoe kun je een poster maken?

Wees zuinig met tekst in je ontwerp

Zoals je in het vorige punt al hebt kunnen lezen, is veel tekst op een poster vaak niet het allerbeste idee. Des te belangrijker dat je zorgt dat de tekst die je wél gebruikt duidelijk en effectief is. En dat kan bij een poster soms voor hoofdbrekens zorgen. Want je wilt niet een te grote tekst, maar te klein is ook weer niet goed. Als je weet waar de posters komen te hangen, dan weet je ongeveer de leesafstand. In dat geval kun je - grofweg - het volgende aanhouden:

lettergrootte poster

Een titel mag lekker opvallen, hierbij is de leesbaarheid niet direct essentieel. De overige tekst, waar je hoogstwaarschijnlijk meer (belangrijke) informatie geeft, is die leesbaarheid een stuk belangrijker. Zorg dus dat de belangrijke teksten eerst leesbaar en daarna mooi zijn.

Een poster met een focuspunt is effectiever

Als het om drukwerk gaat, is de poster één van de grootste producten. Hierbij is het vrijwel onmogelijk om te zorgen dat de hele poster met dezelfde interesse en focus wordt gelezen. Dat ligt niet aan jou of het ontwerp, maar zo werkt het nou eenmaal. Zorg dus voor een duidelijk focuspunt. Een focuspunt is een punt op de poster waar automatisch en onbedoeld de aandacht naartoe wordt getrokken. In de meeste gevallen zal dit ongeveer in het midden van de poster zijn, op ooghoogte. Maar het kan juist ook een goed idee zijn om dat focuspunt juist op een andere manier te benaderen, zodat je je onderscheidt van de rest.

Een goede en beproefde manier is door het laten opvallen van elementen. Dit kan door iets heel afwijkends of opvallends in het ontwerp mee te nemen. Maar je kunt dit ook met bijvoorbeeld witruimtes sturen, waarbij door delen leeg te laten de rest juist extra opvalt.

Keuze uit verschillende papiersoorten en materialen

Niet in alle gevallen zal het materiaal een grote invloed hebben op je poster. Zeker als het bijvoorbeeld in een kliklijst of stoepbord wordt gedaan, is een basic materiaal meer dan voldoende.

Wordt de poster los opgehangen, dan zie je dus direct het materiaal en de uitstraling hiervan. Glanzende posters zijn bijvoorbeeld minder goed zicht- en leesbaar als de zon er direct op schijnt. De kleuren zullen daarentegen wel net weer wat helderder overkomen dan bij een matte afwerking. Maar deze zorgt weer voor een zachte satijnachtige uitstraling en is dus beter zichtbaar op erg lichte plekken.

Voor een poster voor buiten is er het blueback materiaal. Dit materiaal is water- en weerbestendig. En door de ruwe achterkant is het plakken/lijm van de poster ook nog eens extra makkelijk. Niet zo heel gek dat je deze variant veel ziet rond verkiezingen of als aankondiging voor een festival of evenement dus.

buiten poster

De kleur zet de toon van je poster

Dat bepaalde kleuren bij mensen specifieke emoties op kunnen wekken, dat is bij veel mensen wel bekend. Vaak wordt er dan gedacht aan een inrichting of de verf op de muur, maar voor drukwerk geldt natuurlijk hetzelfde. Zo geeft de kleur geel een lente gevoel en wordt het over het algemeen als een positieve en vrolijke kleur beschouwd. Rood valt altijd op, maar niet altijd op een positieve manier. Het kan - bij verkeerd gebruik - ook leiden tot een associatie met ‘stop’ en gevaar.

Je kunt dus door slim gebruik te maken met kleuren het gevoel van de lezer al behoorlijk een bepaalde richting op sturen. Vind je het lastig om te bepalen welke kleuren je goed met elkaar kan combineren? Adobe heeft een handig kleurenwiel waar je precies ziet welke kleuren op papier goed met elkaar matchen.

Welke kleur(en) je ook kiest, zorg altijd voor goed contrasterende kleuren. Door dezelfde kleur(soort)en te gebruiken wordt het geheel minder opvallend en wordt je dus minder gezien.


Dit zijn een aantal punten waar je goed op moet letten en over na moet denken als je een poster in gaat zitten als marketinginstrument. Heb je een goed ontwerp, dan is het afdrukken van posters een erg krachtig en effectief middel voor relatief weinig geld.

Tags:

14-06-2024
 
 

Reacties