Je eigen posters laten drukken is onmisbaar in vrijwel alle marketingstrategieën. Nog altijd is de poster een zeer effectief en vooral goedkope manier van onder de aandacht komen bij een grote groep mensen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je poster op een goede en logische manier opgemaakt hebt. Wij geven je alvast 3 tips waar je om moet denken om tot goed drukwerk te komen!
Een poster is toch een poster? Dat is zo, maar er zijn ontzettend veel verschillende soorten posters. Welke het beste voor jou is, dat is afhankelijk van hoe en waar je de poster(s) in wilt gaan zetten. Hang je een poster in een frame, achter glas, dan is de papierkeuze minder belangrijk. Is budget erg belangrijk voor jou? Dan kun je voor een basic papiersoort gaan. Een prima kwaliteit met een neutrale uitstraling. Dit kun je zien als een soort grote flyer.
Is het juist een foto die op een poster wilt laten drukken? Dan zijn er speciale papiersoorten waarop de kleuren extra mooi naar voren komen. Deze fotopapieren geven de posters een luxe uitstraling. Als de poster zonder frame opgehangen wordt, dan is het verstandig om voor een dikker papiersoort te kiezen. Dit geeft extra stevigheid aan het drukwerk en zorgt ervoor dat het langer mooi blijft.
Er zijn verschillende soorten posters: extra grote flyers op A3 formaat, maar ook XXL levensgrote formaten. Het is belangrijk dat jij voor poster kiest die bij jou past. Een te kleine poster zorgt ervoor dat de poster niet echt opvalt. En een te grote kan er juist weer voor zorgen dat het lezen niet handig is en er gemakkelijker aan voorbij wordt gelopen. Belangrijk dus om voor een goed formaat te kiezen. Veelgekozen formaten zijn bijvoorbeeld het A1-formaat, het B1-formaat en het B0-formaat. Wil je echt groots uitpakken? Dan is een Abri poster echt iets voor jou!
Tip: wil je weten hoe groot een poster er in de praktijk uitziet, dan kun je een gedeelte op de muur met bijvoorbeeld een krant beplakken. Dit geeft een goed beeld van de totale grootte in de praktijk.
Niet onbelangrijk bij het succesvol zijn van een poster: het ontwerp. Met andere woorden, hoe laat je deze poster bedrukken? Er zijn verschillende elementen die je kunt onderscheiden. Meest logische hierbij is de verdeling tussen afbeeldingen/foto’s en teksten.
Bij een poster geldt dat minder tekst eigenlijk altijd beter is. Het is namelijk zo dat een poster niet tot nauwelijks grondig bekeken en gelezen wordt. Bedenk van tevoren dus goed wat perse op de poster moet komen en wat ook weggelaten kan/mag worden. De aandacht trek je door een goede titel te gebruiken. Eventueel kun je dit aanvullen met nog een korte subtitel. Een titel beperk je tot hooguit een paar woorden. Is er verder nog informatie die zeker niet mag ontbreken? Dan kun je dit het beste iets minder opvallend en kleiner in de onderste helft van de poster plaatsen. Dit gedeelte van de poster wordt namelijk in eerste instantie minder gelezen.
Een poster is drukwerk dat vaak groter is dan het gemiddelde drukwerk. Vooral bij afbeeldingen en foto’s is dit iets om in je achterhoofd mee te nemen. Groter drukwerk vraagt namelijk ook om een betere foto. Wij raden in dit geval minimaal 150 dpi aan, als het gaat om de resolutie. Op die manier weet je zeker dat de poster haarscherp gedrukt wordt.
Bovenstaande punten gelden trouwens niet alleen voor geprinte posters. Ook voor digitale poster kun je deze tips goed gebruiken.
Met deze tips kun je direct aan de slag met het maken van jouw ideale ontwerp. Wat mag er zeker niet ontbreken op de posters? Eén ding weet je in ieder geval zeker: bij Reclameland vind je posters in alle soorten en maten. Er zit dus altijd een exemplaar tussen die aansluit op jouw wensen en eisen.
Tags: