Hoe lees jij deze tekst? Dat zal ongetwijfeld via het scherm van je telefoon of laptop zijn. Dat is de tijd waarin wij leven: het digitale tijdperk. Maar sommige dingen veranderen eigenlijk niet. Het effect van het fysiek uitdelen van een flyer is daar één van. Je kunt digitaal flyeren wat je wilt, maar het zal nooit hetzelfde effect bereiken bij mensen als een flyer die ze fysiek ontvangen. Hoe zorg je nu voor een goede flyer? En waar moet je allemaal op letten? In dit blog nemen we jou mee in de wereld van de gedrukte flyers. Lees snel verder!
Met alleen een flyer uitreiken ben je er natuurlijk nog niet. Nog veel belangrijker is hoe jouw flyer eruit ziet. Wat het doel van je flyer ook is, je wilt dat deze gelezen wordt. Met een verzorgde en opvallende flyer trek je de aandacht van mensen en zal je flyer ook veel vaker gelezen worden. En mochten ze niet tot actie of aankoop overgaan, dan is de kans alsnog groot dat jouw naam in het achterhoofd blijft hangen. Ook belangrijk voor de langere termijn dus!
Er zijn een paar basisregels voor het maken van flyers. Uiteraard is iedere flyer anders en heeft het een ander doel, maar deze regels kun je wel als leidraad gebruiken voor het maken van je ontwerp.
Voordat je echt begint met het ontwerpen van je flyers is het belangrijk om te weten wat je precies wilt bereiken met je flyer. Wil je mensen informeren? Wil je dat klanten iets bij je komen kopen? Wil je de lezers overtuigen? Het zijn zomaar drie totaal verschillende doelen van een flyer. En ook niet helemaal onbelangrijk: aan wie is de flyer gericht? Voor een aankondiging van een sportwedstrijd zul je een ander soort flyer maken dan voor een computercursus voor ouderen in het buurthuis. Door vooraf de juiste focus te bepalen, kun je het ontwerp van je flyer hier veel gemakkelijker op aan laten sluiten en kun je veel meer uit je flyer halen.
Op veel flyers staat vaak behoorlijk wat tekst. Zorg ervoor dat je onderscheid maakt tussen tekst die gelezen moet worden en aanvullende informatie. Dit kan je opdelen in 3 verschillende prioriteiten:
Een goed leesbare tekst zorgt ervoor dat de lezers zonder al te veel moeite jouw flyer kunnen lezen. Zo houd je de aandacht vast en is de kans om je doel te bereiken een stuk groter. Zorg daarom voor een goed en duidelijk lettertype. Contrast tussen tekst en achtergrond is hierbij minstens zo belangrijk. Een lichtgrijze tekst op een witte achtergrond valt veel minder op dan een zwarte tekst op diezelfde witte achtergrond. Maar voor een flyer is alleen zwart-wit natuurlijk niet een combinatie die direct in het oog springt en uitnodigt voor meer. Met verschillende kleuren kun je een mooie en opvallende flyer maken. Maar hoe? En welke kleuren gebruik je daarvoor? Een bekende regel die vaak aangehouden wordt, is de 60-30-10 regel. Zo’n 60% van de oppervlakte wordt gevuld met een basiskleur. Met de 30% zorg je voor een accent en de 10% schreeuwt om aandacht. In dit Engelstalige blog wordt hier verder op in gegaan. Vind je het lastig om matchende kleuren te vinden? Via bijvoorbeeld het Adobe Color wheel of Coolors - beide gratis - kies je eenvoudig kleuren die matchen met elkaar. Er zijn een aantal vuistregels die je zelf kunt aanhouden voor het combineren van kleuren:
Laat de lezer van de flyer niet verward achter. Geef een duidelijk call to action. Koop tickets! Ga naar *website*! Kom bij ons eten! Een heldere en duidelijke call to action op je flyer is belangrijk. Zo laat je weten wat je van de lezers verwacht en wat hen te doen staat. Kunnen mensen langskomen? Noteer duidelijk je adresgegevens. Wil je dat mensen naar je website gaan? Vergeet dan niet die website opvallend te noemen.
En dan het ontwerpen zelf. Klinkt allemaal heel erg lastig en ingewikkeld, maar dat valt allemaal best wel mee! De professionele grafisch designers maken vaak gebruik van programma’s als Photoshop en InDesign. Maar vaak is dat helemaal niet nodig. Er zijn namelijk genoeg gratis of goedkopere alternatieven waar je ook mooie ontwerpen mee kunt maken. Zorg wel dat je een programma gebruikt dat ook echt bedoeld is voor ontwerpen.
Janneke van onze bestandenafdeling ziet nog wel eens ontwerpen voorbijkomen van goedbedoelde ontwerpen die dan net niet geschikt zijn om te drukken. "In Word of bijvoorbeeld ook Paint is het lastig om bestanden op het juiste formaat en met een goede kwaliteit te drukken. Dat is jammer, want je ziet dat mensen er veel tijd en energie in gestoken hebben."
"Speciaal hiervoor hebben wij bij Drukland.be een gratis online ontwerptool gemaakt." Dit is een tool waarin je eenvoudig ontwerpen kunt maken. Veel makkelijker dan in Word en het bestand kan door ons direct verwerkt worden! Je begint met een blanco witte flyer. Deze kun je zelf opvullen met kleuren, afbeeldingen, logo's, foto's of wat jij maar wilt. En daarna kun je je een echte ontwerper noemen!
Een trend die de laatste jaren steeds groter aan het worden is, is het persoonlijk aanspreken van je klanten of gasten. Waar we, pakweg, 10 jaar geleden nog mailtjes binnenkregen die een standaard aanhef hadden als Beste klant of Beste heer/mevrouw, worden we nu al met onze voor- of achternaam aangesproken. Op deze manier wordt geprobeerd een persoonlijkere band op te bouwen tussen bedrijf en (potentiële) klant. En in veel gevallen werkt dat ook gewoon heel goed! Wist je dat dat op flyers ook heel goed kan? Heb jij bijvoorbeeld een lijst met klanten of leden en wil je voor ieder lid een persoonlijke aanhef of een persoonlijke (kortings)code? Bij Drukland kun je flyers personaliseren! Geen standaard kortingscodes meer of een algemene aanhef, maar persoonlijk en direct contact met jouw klant!
De flyers die gedrukt zijn kun je natuurlijk vrij makkelijk zelf uitdelen. Langs de deuren in de buurt of op straat. Of je laat je flyers achter op strategische plekken bij bijvoorbeeld kassa’s of je stuurt deze mee met online bestellingen. Je kunt zo al een vrij groot bereik hebben, maar de mogelijkheden zijn en blijven beperkt.
Voor een echt groot bereik kun je de flyers ook laten versturen. Johnny van de orderbegeleiding weet er alles van: "Verschillende klanten, groot en klein, waren positief verrast door het effect van de flyers. Een overweldigende respons waar de klant niet van had durven dromen. En wat de klant hiervoor heeft gedaan? Een Excel-lijst met adressen en een ontwerp van de flyer aangeleverd. Intussen komen deze klanten ieder jaar weer terug voor een nieuwe mailing (het verspreiden/versturen van de flyers)."
Maar wat als je geen bestaand adressenbestand hebt voor de mailing van je flyers? "Ook zonder adressenbestand kunnen wij gericht de flyers verspreiden. Op basis van een postcode gebied kunnen de flyers bijvoorbeeld via het folderpakket of een regionale weekkrant verspreid worden. Het is iets minder gericht dan aan de hand van een adressenlijst, maar alsnog wordt een grote groep mensen bereikt. Zo vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar bereik je ook een grote groep potentiële klanten."
Je weet nu wat je met een flyer kunt en een paar punten hoe je het maximale uit je flyer haalt. Is jouw boodschap, product of dienst klaar om op een flyer te komen? Haal je creatieve zelf naar boven en ga aan de slag. Met of zonder verspreiding, bij Drukland kun je altijd goedkoop flyers drukken!
Tags: