3 onmisbare ingrediënten voor jouw menukaart

Bij welk restaurant, café of bar je ook zit, één ding hebben ze gegarandeerd: een menukaart. Het wordt dan ook wel gezien als het visitekaartje van de horeca. Dat is nogal wat natuurlijk. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat jouw menukaart hét visitekaartje voor jou wordt en mensen nog meer zin krijgen in een hapje of een drankje bij jou. Welke ingrediënten mogen niet ontbreken in een goede menukaart? Wij vertellen het je graag!


menukaart maken

1. Een flinke scheut creativiteit

Met het maken van een menukaart kun je eigenlijk alle kanten op. Niet alleen als het gaat om het ontwerp, maar ook als je kijkt naar het soort menukaart. Dus letterlijk, welke menukaart past het beste bij jou. Hierbij zul je voornamelijk kijken naar wat je te bieden hebt. Zijn dit per gang bijvoorbeeld maar een paar gerechten, dan is een gevouwen menukaart meer dan voldoende. Hebben jouw gasten een uitgebreide(re) keuze? Dan zijn menukaarten in boekvorm waarschijnlijk een betere optie. Hierbij heb je namelijk een stuk meer ruimte.

Ook voor de duurzaamheid van de menukaart is deze keuze voor de juiste soort belangrijk. Op die manier weet je zeker dat jouw menukaarten lang meegaan en optimaal gebruikt worden.

Een menukaart die bij jou past

Weet je welk soort menukaart het beste aansluit bij jouw wensen? Dan is het tijd om na te denken over het ontwerp van de menukaart. Dat hoeft nog niet tot in details, maar het is wel goed om te weten wat je uit wilt stralen met je menukaart. Bij een Chinees buffet restaurant zul je veel Aziatische invloeden terugzien, terwijl een chique restaurant voornamelijk kwaliteit en professionaliteit uit wil stralen. Het is dan ook verstandig om ook als horeca onderneming na te denken over een huisstijl. Deze kun je eenvoudig in al je uitingen terug laten komen. Het zorgt voor eenheid en herkenning. En vooral dat laatste wil je: herkent worden door jouw (potentiële) gasten.

2. Een snufje slim communiceren

Het gaat er niet altijd om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Dat is bij een menukaart niet anders. Geld uitgeven vind eigenlijk niemand leuk. Je kunt het gevoel van geld uitgeven verminderen, door de valuta tekens weg te laten uit de menukaart. Een gerecht van €20,- ziet er duurder uit dan een recht van 20,-. Het menselijk brein blijft een wonderlijk iets.

Ook de indeling van de menukaart kan invloed hebben op de keuzes van jouw gasten. Vaak wordt al gekozen voor een logische indeling. Een voorbeeld hiervan is een menukaart waarbij dranken apart worden aangegeven en voor,- hoofd,- en nagerechten netjes gesorteerd. Handig én overzichtelijk. Maar ook binnen die categorieën heb je enige invloed. We zijn geneigd om de populairste gerechten bovenaan te zetten. Zonde, want die worden toch wel gevonden. Probeer eens af te wisselen met minder gekozen gerechten of producten.

3. Een topping om te watertanden

In het verlengde van het vorige punt, kun je ook heel veel ‘winnen’ met het omschrijven van de gerechten. Je kunt heel rechtlijnig en zonder emotie het gerecht omschrijven. Maar hier krijgt niemand extra trek van. Hoe je zorgt dat mensen gaan watertanden van jouw omschrijving? Gebruik bijvoeglijke naamwoorden! Door de smaak, bereiding, herkomst of wat het ook is, te benoemen, neem je de gast echt mee in het verhaal. ‘De gegrilde groenten komen van een lokale boer.’ ‘De malse biefstuk wordt geserveerd met een heerlijk vers bereide saus’. Daarvan krijg je spontaan trek!


Genoeg inspiratie opgedaan? Je eigen menukaart maken is misschien een klus, maar wel een leuke klus! Kom je er niet helemaal uit of je toch nog vragen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen, wij staan graag voor je klaar.

Tags:

28-10-2022
 
 

Reacties