Visitekaartjes zijn onmisbaar voor vrijwel iedere onderneming: of je nu een grote multinational bent of een ZZP-er. Het lijkt zo eenvoudig, maar het is wel verstandig om goed na te denken over wat je op je kaartje wilt laten drukken. Een goed visitekaartje geeft jou namelijk een flinke voorsprong op concurrenten. En laten wij per jaar nu miljoenen visitekaartjes maken. Wij geven je graag een paar tips waarmee jij het verschil kunt maken.
Een visitekaartje is allereerst natuurlijk een kaartje met daarop jouw contactinformatie. Dit zal dan ook het uitgangspunt van jouw ontwerp moeten zijn. Welke informatie mag nou zeker niet ontbreken?
Dit zijn de punten die minimaal terug moeten komen op jouw kaartje. Hoe je jouw naam terug wilt laten komen, is een afhankelijk van hoe jij dat zelf graag ziet. Sommigen kiezen voor een voor- en een achternaam. Dit zorgt voor een iets meer informeel kaartje. Wil je het formeel en zakelijk houden? Dan kun je voor je voorletter en achternaam kiezen in combinatie met een eventuele titel. Met een korte functieomschrijving laat je direct zien met wie jouw potentiële klant te maken heeft.
Over de telefoonnummers was tot een paar jaar geleden nogal wat discussie. Een 06-nummer zou onprofessioneel overkomen. Nu is het lastig om een kaartje zonder te vinden. Vul altijd het nummer in waarop jij het beste bereikbaar bent.
Een e-mailadres is voor velen de beste en makkelijkste manier om contact op te nemen. Het beste is om een e-mailadres met een eigen domein te hebben en dus niet @gmail.com of @outlook.com. Het krijgen van een eigen domein is niet ingewikkeld en zorgt er wel direct voor dat je professioneler en betrouwbaarder voor de dag komt.
Bij het maken van een ontwerp gaat de focus al snel naar slechts één zijde van het kaartje. Dat is zonde! Want een kaartje heeft twee even grote bedrukbare zijden die je kunt gebruiken. Vaak wordt gekozen om belangrijke contactinformatie op de voorzijde te plaatsen. De achterkant kun je vervolgens gebruiken voor een logo of je huisstijl de ruimte te geven. Zo sla je twee vliegen in één klap: huisstijl met herkenbaarheid én duidelijk en helder contactgegevens delen.
Papier is papier, zou je denken. Maar voor er zijn ontzettend veel verschillende papiersoorten voor visitekaartjes. Lastig om een goede keuze te maken, maar ook een manier om jezelf nóg beter te introduceren. Ga voor een basic papiersoort als het mat mc papier voor een goed en degelijk kaartje, waarop de kleuren goed naar voren komen.
Wil je het anders aanpakken? Er zijn verschillende extra luxe papiersoorten die je visitekaartje net even wat extra’s geven. Vind je duurzaamheid bijvoorbeeld een belangrijk thema? Ga dan voor één van gerecyclede en duurzame materialen. Met de ruime keuze aan verschillende materialen vind je altijd een soort goed bij jou en jouw onderneming past.
‘Een foto zegt meer dan duizend woorden.’ Niet voor niets een veel gebruikte uitdrukking. Bij een visitekaartje werkt dat niet minder. Een visitekaartje met daarop een foto van de persoon komt veel beter over dan een standaard kaartje met alleen een naam. Een gezicht wordt veel beter herinnerd dan alleen een naam. Zorg wel dat je een goede en professionele foto gebruikt. Een link met het bedrijf of de bedrijfstak kan wel. Als bakker bijvoorbeeld een bakkersmuts op kan prima.
Je visitekaartje is daarnaast een heel belangrijk onderdeel van jouw huisstijl. Trek die stijl door in je ontwerp en in de uitingen. Met foto’s en/of afbeeldingen die op verschillende plekken gezien worden - website, brochures, visitekaartjes - creëer je herkenning.
Het belangrijkste van het hele proces is misschien wel het maken van het visitekaartje. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag. Heb je de programma’s en de kennis niet in huis? Dan is het verstandig om dit te laten doen. In veel gevallen is het eenmalige investering en je hebt direct wel een goed ontwerp. Combineer bijvoorbeeld met je complete huisstijl van bijvoorbeeld het briefpapier of enveloppen en de kosten vallen reuze mee!
Een logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Dit logo is hét herkenningspunt van jouw onderneming. Ook hiervoor geldt: lukt het zelf niet, laat het doen. Je kunt het beter één keer goed doen, dan telkens net-niet ontwerpen te gebruiken. En een logo kun je overal weer voor gebruiken, niet alleen papier. Denk aan vlaggen, gevelborden en andere uitingen van je bedrijf.
Met deze tips kun jij direct aan de slag. Nog meer inspiratie? Met deze voorbeelden van visitekaartjes kun je helemaal los!
Tags: