Voorbeeld 1: een retro flyer

Een retro flyer is te herkennen aan de vrolijke 70’s stijl. Je ziet dat dit ontwerp veel gebruikt wordt voor het promoten van een tof concert, een gezellige retromarkt of een themafeest.

Als je naar dit type bedrukte flyer kijkt, herken je drie aspecten:

  • Vintage elementen: er wordt veel gebruikgemaakt van ‘ouderwetse’ illustraties.
  • Oude lettertypes: denk hierbij aan sierlijke lijnen en groovy tekens.
  • Retro kleuren: mix aardetinten met felle kleuren, zoals oranje, bruin of paars.

Voorbeeld 2: simpel en chique

Zoek je naar een voorbeeld van een flyer ter promotie van een luxe evenement waarmee je stijl en klasse wilt uitstralen? Dan zit je goed met een simpele en chique stijl, je ziet deze bijvoorbeeld veel hangen bij een kunstgalerie.

Bij deze stijl staat een minimalistische look centraal:

  • Beperk het kleurgebruik: gebruik bij voorkeur een witte achtergrond en zorg voor maximaal twee kleuren op de flyer.
  • Zorg voor veel witruimte: dit maakt het geheel rustig en overzichtelijk; less is more.
  • Plaats één opvallende afbeelding: deze eyecatcher speelt de hoofdrol in jouw ontwerp en moet in één blik de boodschap overbrengen.

Voorbeeld 3: moderne line art

Een andere symplistische stijl waar een strakke uitstraling helemaal tot zijn recht komt, is door een ontwerp te maken met lijnenkunst. Deze voorbeelden zie je veel terug in bijvoorbeeld de promotie van moderne architectuur of kunst.

Enkele tips om deze voorbeeld flyer te maken:

  • Gebruik strakke, dunne lijnen: dit is de basis van je ontwerp.
  • Ga voor zwart-wit: om de lijnen te laten spreken is het beter om geen kleuren te gebruiken.
  • Kies minimalistische afbeeldingen: om de moderne look te versterken is het het beste om het gebruik van afbeeldingen te beperken.

Voorbeeld 4: groots en gewaagd

Wil je juist een tegenhanger op de minimalistische trend? Maak dan een groots en gewaagd ontwerp waarbij je visueel direct de aandacht trekt, zodat je makkelijk onthouden wordt. Dit voorbeeld is perfect voor de promotie van een nieuw product of merklancering.

Maak hiervoor een ontwerp met:

  • Fel kleurgebruik: gebruik gedurfde kleuren waar niemand omheen kan!
  • Grote lettertypen: laat je font opvallen en gebruik bold en/of italic varianten.
  • Dynamische layout: niet alles hoeft recht te zijn, kies voor diepte en scheve lijnen.

Voorbeeld 5: flyers met aquarel

Met de aquarelstijl creëer je flyers met een dromerige, romantische uitstraling. Dit voorbeeld wordt dan ook veel gebruikt voor bruiloften of bij bloemenwinkels. Deze stijl kenmerkt zich door een prachtig kleurverloop, wat zorgt voor de dromerige uitstraling.

Je kunt dit het beste realiseren door:

  • Zachte pastelkleuren: met diverse pasteltinten zoals lichtroze, blauw of geel zit je altijd goed.
  • Romatische elementen: denk aan bloemen, wolken of harpen. Deze elementen doen haast hemels aan!
  • Vloeiende patronen: zorg voor een dromerig kleurverloop, alsof je met een kwast alles hebt uitgeveegd.

Voorbeeld 6: asymmetrisch ontwerp

Met een asymmetrisch ontwerp val je direct op. Mensen zijn van nature namelijk aangetrokken tot symmetrie en harmonie, dus als dit ontbreekt zal dit direct opvallen. Zo’n visueel ‘spannend’ ontwerp is bijvoorbeeld perfect voor het promoten van een creatieve workshop.

Je creëert deze spanning door:

  • Constrasterende kleuren: combineer alle uitersten met elkaar, zoals paars en oranje, of blauw en rood.
  • Onregelmatige layout: plaats elementen op plekken waar mensen het niet verwacht. Denk aan een afbeelding op de kop of een tekst in verticale richting.
  • Dynamische vormen: kies voor beweeglijke lijnen zoals golven, zigzag of elleboogjes. Probeer rechte vormen en lijnen te vermijden.

Voorbeeld 7: creatieve chaos

Met creatieve chaos kun je een asymmetrisch ontwerp tot in de puntjes uitwerken. Hierbij mag je helemaal losgaan met verschillende kleuren, stijlen en combinaties. Perfect voor een energiek muziekevenement.

Zo’n creatieve chaos creëer je door:

  • Eclectische combinaties: mix kleuren en onverwachte patronen.
  • Spannende elementen: cut-outs en popup elementen zorgen voor meer beweging.
  • Onconventionele layout: ga eens voor een andere vorm flyer dan een standaard rechthoek.

Voorbeeld 8: funky en futuristisch

Met een flyer in funky en futuristische stijl verplaats jij jezelf direct naar een andere wereld of de toekomst. Dit ontwerp is een echte eyecatcher als je iets compleet nieuws wilt lanceren of bijvoorbeeld bezoekers voor een elektronische muziekavond wilt trekken.

ZJe herkent deze stijl aan:

  • Neon kleuren: met deze binnenkomer trek je al van ver de aandacht.
  • Geometrische vormen: abstracte en geometrische vormen zoals een hexagon of sterren geven meteen een futuristische vibe.
  • Technologische elementen: hiermee werp je een blik op de toekomst.

Aan de slag met jouw voorbeeld flyer

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je direct aan de slag om jouw eigen voorbeeld flyer te ontwerpen? Bij Drukland kun je ook direct aan de slag in onze online ontwerptool, waar je eenvoudig verschillende vormen, elementen en teksten kunt samenvoegen tot één ontwerp. Zo heb je niet direct een ingewikkeld grafisch programma nodig om zelf aan de slag te gaan.

Kom je er niet helemaal uit of heb je andere vragen omtrent het drukwerkproces? Neem dan gerust contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag om jouw favoriete flyer voorbeeld te realiseren.

Tags:

05-11-2024
 
 

Reacties