Hoeveel flyers moet ik bestellen?

Flyers zijn voor veel marketingcampagnes nog altijd onmisbaar. Maar hoeveel flyers heb je nodig voor een geslaagde campagne en je doel te bereiken. Hier is geen kant-en-klaar antwoord op te geven. Het zal namelijk voor iedereen anders zijn. In dit blog geven we je een beeld van wat jij nodig hebt. Lees je mee?

flyers drukken

Je doelstelling halen

De belangrijkste en direct ook de lastigste vraag is hoeveel flyers je nodig hebt voor het behalen van je doelstelling. Hier is natuurlijk niet een pasklaar antwoord op te geven. Het is afhankelijk van onder meer je budget, je doelstelling en doelgroep. Toch zijn er wel een paar standaarden en gemiddelden waar je mee kunt werken om een goed beeld te krijgen.

Een gemiddelde flyer campagne heeft een respons rate die vaak tussen 1% en 5% ligt. Wat is een response rate? Dit is het percentage van het totaal aantal verspreide flyers waar (re)actie op komt. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, maar ook een bezoek naar website. Voorbeeld: je hebt jezelf als doelstelling gegeven dat je 1.000 nieuwe klanten wilt en we nemen een respons rate van 2%. Dat betekent dat je 50.000 flyers moet verspreiden onder je doelgroep. Want de respons rate (2%) komt neer op 1.000 nieuwe klanten.

Dit blijven natuurlijk globale cijfers en sluiten misschien niet helemaal aan op jouw werkelijkheid en situatie. Het beste is en blijft het werken met cijfers van eventuele voorgaande campagnes, als je die hebt. Hierbij kun je nog preciezer en met meer zekerheid het verwachte benodigde aantal berekenen.

Flyers in jouw marketingstrategie

In een wereld die zich steeds meer en vaker digitaal afspeelt, is het goed om te bedenken welke rol de flyer eigenlijk heeft in jouw strategie. Is het de ‘hoofdboodschapper’? Of is het een (klein) onderdeel van het grote geheel en is het één van de communicatiemiddelen? In dat laatste geval kun je online en offline perfect met elkaar combineren. Hoe groter de rol van de flyer is, des te meer budget je waarschijnlijk beschikbaar hebt.

oplage flyers

Over budget gesproken: ook daarin zijn ontzettend veel verschillende opties. Populair zijn nog altijd de basic flyers op relatief dunne papiersoorten. Met een meer dan uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding is dat ook niet zo heel gek. Wil je wat meer luxe uitstraling? Dan zijn dikkere papiersoort, eventueel met spot UV of foliedruk, een goede optie. Voor ieder (budget) wat wils dus!

Misschien overbodig om te benoemen, maar bestel je meer flyers dan wordt de stukprijs automatisch lager. Als het mogelijk is, dan kan kiezen voor een tijdloze flye je flink wat geld besporken. Ten eerste hoef je niet steeds een nieuw ontwerp te maken, maar je kunt ook een grotere oplage in één keer laten drukken. Deze zet je vervolgens op verschillende momenten in. Zeker bij grotere aantallen kan dit om serieus geld gaan dat je overhoudt.

Flyers verspreiden

Heb je als doel jouw boodschap te verspreiden binnen een bepaald afgebakend gebied? Ook dat kan natuurlijk. Van folderpakketten tot losse post: je kunt eenvoudig een specifiek gebied kiezen waar je je wilt laten zien. Hieronder zie je - heel globaal - het aantal flyers dat je hiervoor nodig hebt.

  • Verspreiding in een middelgrote postcode: 2.000 - 4.000 flyers
  • Verspreiding in een kleine wijk of dorp: 5.000 - 10.000 flyers
  • Verspreiding in een grote(re) wijk: 10.000 flyers

Of wil je je liever richten op een grotere gemeente en zo je bereik te vergroten? Hieronder heel globaal het aantal adressen in de grootste gemeentes van Nederland. Het aantal is al ongeveer gehalveerd met adressen die bijvoorbeeld een Nee-Nee-sticker hebben en blijft dus een heel globale schatting.

  • Antwerpen: ca. 250.000 adressen
  • Gent: ca. 120.000 adressen
  • Charleroi: ca. 100.000 adressen
  • Luik: ca. 100.000 adressen
  • Brussel: ca. 100.000 adressen

Om te weten hoeveel adressen er in jouw gewenste gebied zijn, kun je het beste bij je verspreider aankloppen. Zij kunnen precies vertellen hoe groot het verspreidingsgebied is en wat er nodig is. Drukland.be heeft contacten met verschillende verspreiders en kan je dus ook verder op weg helpen.

Flyers uitdelen op straat of op een beurs

Een andere populaire manier om flyers te verspreiden is en blijft nog altijd het flyeren. Hierbij deel je de flyers letterlijk uit aan mensen op straat of ander strategisch gekozen plekken. Doe je dit alleen of met een klein groepje, dan zul je in de meeste gevallen genoeg hebben aan 1.000 tot 2.500 stuks. Dit geldt trouwens ook voor de flyers die je ergens neerlegt.

Op een beurs wil je natuurlijk niet met lege handen staan en kun je het beste iets ruimer inschatten. Afhankelijk van de grootte en de duur van een beurs, zul je met 5.000 stuks een heel eind moeten komen in de meeste gevallen.


Hoeveel flyers je wilt laten drukken of waar je ze ook voor wilt gebruiken: bij Drukland.be vind je altijd een geschikte flyer voor een scherpe prijs. Van kleine oplages die digitaal gedrukt worden tot en met wel 1.000.000 stuks die razendsnel van onze offset drukwerk rollen. En dat allemaal zonder ook maar iets van kwaliteit in te leveren.

Tags:

23-01-2024
 
 

Reacties