Je staat binnenkort op een beurs. Dé kans om jezelf te laten zien aan potentiële klanten! Heb je al nagedacht over het inrichten van de stand? Je kunt nog zoveel te vertellen hebben, maar de bezoekers moeten eerst bij jouw stand komen. Wij geven je 5 handige tips zodat jij goed voorbereid op de beurs staat.
Een goede eyecatcher kan het verschil zijn tussen een ‘mwoah’-beurs en een geslaagde beurs. Maar wat is een eyecatcher op een beurs? Een goede vraag waar natuurlijk geen kant-en-klaar antwoord voor is, want iedere beurs is weer anders. Wel is het een algemeen gegeven dat opvallende, grote print, beweging of verlichting altijd extra aandacht trekt. Goed om hier dus over na te denken: wat past goed bij hoe ik mijn onderneming wil laten zien. Houd daarbij ook altijd de bezoeker van de beurs in je achterhoofd. Het kan dus goed zijn dat je eyecatcher bij de ene beurs ook beter werkt dan bij een andere. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar er is maar één manier om achter te komen wat voor jou het beste werkt en dat is simpelweg proberen en testen.
De beursinrichting koop je hoogstwaarschijnlijk niet voor één keer en wordt vaak op verschillende beurzen gebruikt. De aangewezen plek op de beurslocatie zal in geen geval exact hetzelfde zijn. Focus je dus niet volledig op die ene plek, maar probeer het algemeen te houden qua basis. De opdruk en de inrichting an sich kun je nog snel genoeg aanpassen.
Hoewel beurshallen in veel gevallen erg hoog zijn, is het aan te raden je beursstand niet hoger dan zo’n 2,50 meter te maken. Met deze hoogte behoudt een vorm van intimiteit in plaats dat het een oneindige beursstand lijkt. Daarnaast geldt op sommige locaties ook simpelweg een maximale hoogte van 2,5 meter. Goed om rekening mee te houden dus!
Beurzen zijn vaak seizoensgebonden, hebben een vaak thema of je wilt simpelweg telkens iets anders vertellen. Allemaal redenen waarom je dezelfde uiting niet jarenlang gebruikt. Er zijn gelukkig voldoende producten waarbij je de print eenvoudig los besteld en de oude vervangt. Denk aan de doeken voor beurswanden, maar ook bijvoorbeeld de textielframes. Zo hoef je niet voor iedere beurs een compleet nieuw product te bestellen. Scheelt kosten, ruimte in de opslag en het is ook nog eens beter voor het milieu.
Veel beurzen zijn zakelijk ingericht. Niks mis mee natuurlijk, maar zelfs op een zakelijke beurs kan een beetje huiselijke gezelligheid een hoop doen. Mensen blijven dan niet alleen puur voor jouw aanbod, maar krijgen ook een goede persoonlijke ervaring bij jou en de onderneming. En zo’n ervaring is veel meer waard dan wel eens gedacht wordt. Zorg dus dat mensen ook langer willen blijven hangen bij jouw stand. Creëer zitplekjes, maak laagdrempelig praatje en zorg dat mensen zich welkom voelen.
De populairste stands op een beurs? Dan zijn in veel gevallen de stands waar iets te halen valt voor de bezoeker. Dit kan een wedstrijd of een quiz zijn, maar bijvoorbeeld ook (gratis) goodies, eten of drinken. Het is misschien niet waarvoor je in eerste instantie op de beurs staat, maar het werkt wel echt om veel mensen te lokken.
Ook populair is tegenwoordig een ‘recharge’-eiland. Oftewel een eiland waar telefoons, tablets of laptops opgeladen kunnen worden. Regel je via een hotspot ook nog eens supersnelle wifi, dan wordt je al helemaal een populaire stand.
Benieuwd wat voor beursdrukwerk je allemaal bij drukland.be vindt? Op deze pagina hebben wij de verschillende producten voor je op een rijtje gezet. Bestel snel je beurs drukwerk en maak je klaar voor de volgende beurs!
Tags: